Palasip Qaqqaa Vandring

Palasip Qaqqaa / Præstefjeldet-stien er en af ​​de klassiske vandreture i Sisimiut, og ved at stå på toppen giver du en 360-graders panoramaudsigt over havet, fjordene og landskabet omkring byen.

Vandreturen begynder ved parkeringspladsen på vejen mod Sisimiut Lufthavn, og stien følger venstre side af floden set i retning af stigningen. De nemmeste spormærker er to vandfald, der er synlige mere eller mindre fra starten af ​​vandreturen. Der er også opsat vandremærker langs hele ruten.

Følg ruten forbi begge vandfald. Umiddelbart over det andet falder stien i to og det er vigtigt at holde venstre ved dette kryds, da stien lige foran fører til et lille plateau, hvorfra stien kan forsvinde blandt vegetationen.

Den rigtige sti forlader faldet og leder mod vest. Det klatrer moderat over vegetationen på sydsiden på bjerget, og på tid kan den forsvinde. Undervejs begynder ruten at bøje til højre og går ind i en mere krævende stigning, indtil et større plateau nås.

På toppen er et par varder, og hvis du forlod stien lidt undervejs, er disse varder gode markører at finde.
Dog kort efter at have forladt plateauet, kan stien forsvinde igen, og varderne vokser længere fra hinanden. På selve bjergryggen kan nogle få varder være synlige, men disse er ikke på den almindelige rute, og det anbefales ikke at sigte mod den vej.

I stedet for at gå mod et varde, der er tydeligt synligt klippefelt under det stejle bjergflade, der stiger over dig mod toppen.
Ud over klippebanen åbner et lille pass mod øst, der fører til bjergens nordside.

Varder er også synlige her, men de fører imidlertid til den gamle rute, som ikke længere anbefales til vandreture på grund af fare for bjergskred – og selve stien er også ret udsat op på ryggen.

I stedet for fra klippen fra den lille dal, der fører ind i passet, klatrer du til venstre vestpå, stejlt op ad bjergsiden. Stien er meget markant her og stiger på den sydlige side af bjerget med fantastisk udsigt over Sisimiut nedenfor.

Det sidste afsnit før toppen er en relativt enkel vandretur, der stiger forsigtigt mod højderyggen, som nu er bred og tilgængelig. Den nemmeste måde op er at stige på en zig-zag måde og følge stien, når den er synlig.

I det brede sadel lige før toppen falder stien næsten ud, og dit mål er nu at gå mod vest langs ryggen til toppen.

Mod øst fra sadlen er en radiosender med en antenne synlig ude på ryggen, og det er værd at bemærke denne struktur, da du ikke skal gå den vej under din nedstigning – hvilket ellers ofte kommer naturligt, hvis du blindt følger ryggen på din langt nede.

Sent om foråret og tidligt på sommeren – omkring sent maj og tidlig juni – er der større sne på øverste højderyg, men stien er svært at gå glip af, da den følger selve ryggen, sne eller ingen sne, og snart finder du dig selv på toppen ved siden af ​​den meget store varde, der markerer toppen af ​​Palasip Qaqqaa / Præstefjeldet, 551 meter over havets overflade.

Nedstigningen er ikke kompliceret og trækker trinene fra opstigningen tilbage.

Praktisk information

Sporbeskrivelsen her er kun omtrentlig og kan ikke erstatte vandreture i baglandet og den sædvanlige opmærksomhed på vejr- og sti forhold.

Sti-markører findes et par steder langs ruten på steder, hvor retningen ellers måske ikke er indlysende. Stierne i sig selv er ikke teknisk krævende, og alle i god form, der bærer robust fodtøj, kan nå toppen.

Det anbefales at medbringe en vandflaske (floden er ren og frisk) og snacks.

Desuden er et myggenet normalt godt at have på de nederste dele af stien.

Bemærk, at vejret kan være ekstremt uberegnelig, og alle vandrere bør som minimum medbringe en vind- og vandtæt jakke.

Der er mobiltelefon dækning på det meste af stien.

Vandrere rådes til ikke at bygge nye varder på eller uden for stien.